02 November 2010

Mataku ketumbit...


mataku terkena ketumbit....aku tak mgintai org tau...ttiba je dia tumbuh tanpa mintak restu dari aku..durhaka sungguh...sakitnya hanya org yg pernah merasainya shj yg tahu...sehingga ke hari ni aku belum cuba lagi ubat-ubatan @ pehtua2...adakh aku redha dgn semua ini....mungkin juga aku sesaja biarkan supaya dapat MC?...logik jugak kan...insyallah balik nati kena cubalah utk mgubatinya.....kekawan leh tak bgtau pehtua2 utk mlenyapkan terus ketumbit ni dr daerah mataku ni....

Oleh kerna aku kena ketumbit so aku dengan gumbira nak kasi serba sedikit infomasi ttg terjadinya ketumbit ini yg tiada kena mengena dgn mengintai org tengah b***K @ K******G @ tengah 'main'

Apakah Ketumbit (Chalazion)?

Ianya sejenis pertumbuhan in kelopak mata atas atau bawah disebabkan oleh penyumbatan kelenjar minyak.

Bagaimana keadaan ini dirawati?

25% hilang dengan sendirinya. Kerana ketumbit berasal di bawah kulit, mengunakan ubat titis sahaja, kadang-kadang tidak akan merawat ketumbit dengan sepenuhnya.


Adakah petua2 ini bisa mgubati mataku....i hope so lah....balik nati kena wak kajian coz i'm very clever....hahahaha

*Ambil tuala yang telah direndam dalam air panas (janganlah terlalu panas supaya tidak membakarkan kulit) dan letakkannya atas ketumbit itu. Urutkannya dengan tekanan yang ringan supaya kelenjar boleh melepaskan minyak. Ini boleh dilakukan empat kali sehari.

* Gesel dua batang sudu, kemudian sapukan bahagian yang digesel di tempat yang ditumbuhi ketumbit. Lakukan sekali sehari sehingga ketumbit hilang.

* Letak bawang putih yang telah dipotong pd hujungnya dan getah bawang putih diletakkan dekat mata ketumbit itu.
Ini dilakukan 2 @ 3 kali sehari.

* Jikalau, ketumbit ini tidak hilang atau terjadi balik, dapatkan rawatan daripada pakar. Pakar mata kadang2 perlu melakukan pembedahan yg kecil dan memberikan anda antibiotik dan ubat yg lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan