13 September 2010

b'fore raya eidul fitri .....episod : 1

biasalah kan bila esok nk raya mcm2 psiapan kena buat...time2 cam gini siapa yg plg sebok kt dapur kalu bkn para ibu @ isteri2 kan...bila masa nk wak rendanglah, nasik minyaklah, nasik daganglah, ketupat daun palas, kepupat nasik, kuah kacang dll...sapai esok aku senaraikan pun blum tentu abis...yg pasti kaum isteri n ibu lah yg plg happy sbb dapat mnonjolkan skill masak-memasak ngan resepi masing2 kan...nak kemas rumah n nak masukkan kuih dlm balanglah..macam2 lagilah...w'pun kita penat yg pasti kita seronok bangat....mybe nk sambut lebaran yg dtg hanya sekali setahun kot....tok aku n family yg raya diperantauan ni disbbkan En.Din kena stand by taun ni..rayanye cukuplah sederhana sekali....sbb semuanye kena wak sendiri disamping bantuan kemanusian dr En.Din kita..terima kasih sayang...tanpamu aku pasti tembokang kepenatan...menu aku tok raya taun ni adalah Ketupat Nasi, Rendang Daging, Kuah Kacang, Kari Ayam n Masak Lodeh..semua menu ni mmg wajib ada bila kitorg raya kat Muar...


2 ari bfore raya En.Din dah sebok mnganyam ketupat...dia mmg terer skali bab ketupat ni...

esok nak raya dia sebok lg ngan ketupat dia...nsb baik ada En.Din, dptlah merasa ketupat nasik kan...tu tgh masukkan beras dlm ketupat...

ketupat2 yg telah siap diisi kan beras ni akan kita masukkan dlm periuk ...total ketupat2 yg bjaya dihasilkan ada dlm 30 biji je...cukuplah tok 1 family aku..

tue dia ketupat En.Din tlh selamat dlm periuk yg tgh mengelegak tu..start mrebus ketupat ni dlm kul 5ptg-9.00mlm br masak..lama gilerkan


ni firsttime aku mcuba wak rendang....nasib baik jadik tu aku yg ckp lah..kalu org rasa mesti ckp "entah apa2 lah rendang ni...x best langsung"...aku peduli apa org kata ... yg pasti aku dh pandai wak rendang....hahahahaha...
p/s : k.tie, tq kasi resepi mung tu....mybe x sesedap mung masak tp yg pasti aku dh bjaya ... (bangga+riak sungguh dia ni)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan