25 September 2012

Penghargaan Buat Pasangan Kita....

SETIAP hari sebenarnya adalah peluang yang terbaik untuk anda menzahirkan 
rasa penghargaan kepada pasangan.

Ia menunjukkan bagaimana besarnya hati anda terhadap pasangan atas setiap pertolongan mahupun pemberian atau bermaknanya hubungan a
nda dengannya.

Sekiranya pasangan anda kelihatan sedih dan rasa gelisah, usah diganggu dirinya, biarkan dia tidur seketika tanpa gangguan anak-anak daripada asyik bertanya mengapa, kenapa, apa sebabnya kepada pasangan anda atas sesuatu yang terjadi.

Ini merupakan satu strategi yang biasa, gunalah hadiah atau bunga untuk menyatakan perasaan anda kepadanya. Tidak perlu mahal, cukuplah ia datang ikhlas dari hati.
*** Credit to Cgujinggo..
Hargai pasangan anda atas sikap tanggungjawab dan perhatiannya bukan sebab kerjanya. Ia berasaskan apa sahaja, mungkin si dia membantu anda memasak, mengemas rumah, menjaga anak kecil, membuang sampah atau apa sahaja yang berkaitan dengan hubungan dan perasaan.
Beritahu juga pasangan anda mengapa anda begitu menghargai apa yang dia telah lakukan untuk anda biarpun dengan sekadar ucapan 'terima kasih'.
Namun untuk mengucapkan terima kasih anda perlu kreatif, sekiranya sebutan terima kasih hanya dilafazkan seperti selalu, tentulah kurang 'magisnya'.

Kreatifkan ucapan

Anda boleh menyebut 'saya menghargainya..., saya amat terharu..., semoga Allah merahmati sayang... jika pasangan anda terlupa membeli sesuatu di pasar raya atas pesanan anda mungkin anda boleh berkata, 'tiada masalah besar sayang...'

Beritahu masalah anda dengan jujur 

Jika anda mengalami masalah atau terpaksa bekerja lewat malam atau apa sahaja, beritahu pasangan anda dengan sejujurnya, seperti "sayang saya terpaksa bekerja lewat hari ini sebab hendak siapkan projek itu tapi saya rasa sangat bersalah kerana terpaksa meninggalkan sayang lebih lama," 
ini akan menyebabkan pasangan anda tidak terasa hati.

Beri nota terima kasih

Anda akan rasa terkejut membayangkan bagaimana hanya dengan nota terima kasih akan menyebabkan hari pasangan anda ceria.

Pujilah di depan orang ramai

Pernahkah anda memuji dan ucapkan terima kasih kepada pasangan anda di depan orang ramai atau jiran atau rakan? Ucapkanlah rasa penghargaan anda kepada pasangan ketika berada di kalangan sanak saudara untuk membayangkan rasa penghargaan anda kepada pasangan. Pasangan anda pasti terkesima.

Ketahui hatinya

Guna kaedah biasa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan