01 Oktober 2010

mandi-manda @ JB

Family trip kitorg pi JB @ nama sainstifiknye JANDA BAIK. Adakah janda2 kat kg ni semua baik @ 'jurus' sekali, entah ler..sepanjang pjalanannye tak jumpe sorang pun janda, entah dari mana lah diambilnye nama tu..lu pikirlah sendiri ya. Konon2nye trip ni akan btolak kul 10pg, tp kul 11.30 pg baru muncul org yg dijanjikan...biasalah kan...kitorg tunggu kat gerai lemang depan h/way karak..sib baik ada gerai leh lah makan nasik blauk kat situ...dptlah kenyangkan perut yg mmg tgh lapar giler ni...

Trip family ni hanya 2 buah keta jer, 1 wira (family aku) + 1 unser (family ipar) yg akan mjelajah JB...agenda utama kitorg pi sini adalah nak mandi sungai...tp upaya2 ada agenda terselit lak...pi open house s/body bpangkat 'Datuk'...aku pun follow je lah..dah dpt makan free sapa tak nak kan...yg bestnye open house ni wak dlm taman erti kata sbenarnya dlm hutan lah... tak nampak pun umah datuk tu..jenguh aku tinjau2 kwsan tu, yg nampak hanya bumbung je...diorg wak open house dlm khemah je..kiranye open khemah lah ni...sapa nak mlantak ambik sdiri lah kat khemah2 yg disediakan mkanan tu...yg bestnye servis nk masuk umah datuk ni..diorg sediakan van shuttle tok masuk umah datuk..so sesapa yg dtg kena parking jauh sket lah n tempat parking disediakan didalam semak-samun yg telah tibas semata2 tok majlis ni...aku igat bila disediakan van shuttle ni mesti jauhkan umah datuk...ala upaya dekat je dlm 100meter je..kitorg jalan kaki ..sbb jalan kaki lg laju dr van tu...mana nak nampaknye tempat tu kalu kawasannye dikelilingi hutan n bukit bukau...tak sangka dlm hutan cam gini ada rumah org kaya...

Perut pun dh kenyang so kita berbalik pd agenda utama iaitu mandi sungai....setelah meredah kampung2, sungai, hutan dan bukit akhirnya kitorg sapai ditempat yg dituju...keta aku yg tak power ni terpaksa diparkingkan kat tepi jalan sbb keta power aku x brp nak power kalu nak masuk bukit bukau ni....so terimalah dgn redha..kitorg tunggu ipar aku dtg ambik ngan unser dia..nak masuk kat ke kawasan tu mmg mcabar sekali sbb tak ada jln tar pun just tanah merah jer...kawasan pun mmg seram gile sbb kiri kanan hutan n bukit...kalu tanah runtuh ni...bkampunglah aku kat dlm tu...tempat yg aku nak pi ni adalah tanah persendirian milik ipar aku...yg bestnye kebun dia nie ada sungai yg masih 'dara' ok...yg mmg tak 'tcemar' n 'trusik' .... tmptnye mmg sunyi sekali hanya bunyi air terjun je....mmg best gile...




Airnya yg mgalir dr atas bukit...air tu x berapa nk jernih sgt sbb hujan lebat semalam...so air nye keruh sket dan kuat dr biasalah....selalunye jernih je sapai leh nampak ikan....






ni budak mmg penakut sket...sib baik ada org kuat leh jaga dia....



budak2 mmg syok giler lah..sapai tak mahu balik....main sapai mgigil badannya...



ni budak mmg berani...sapai aku terpaksa jadik pemantau dia lak...yg pasti ini budak mmg suka sesangat dtg sini..pasni ni nak ajak Pak Cik Ram dia dtg lagi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan