03 September 2010

checklist tok raya

kuih raya?





















* gambar hiasan shj....tp jenis kuihnye sama lah ngan aku punye....

- d
ah tempah tp x byklah adalah dlm 4 jenis kuih raya je (almond shortbread, blueberry tart , kek lapis n popia nestum)....raya taun ni aku mmg raya serba sederhana je....langkah berjimat cermat...nati kitorg top up ngan kerepek n kacang je lah....

baju raya?











* hanya gbar hiasan je...x termampu dek badan nak pakai bj slim cam gini....

- bln 6 lg dah antar pd tukang jahit tp senin lepas br bgtau dh siap..frust giler x sempat nk wak manik..almaklum le baju aku taun ni kosong....baju raya anak? aku akn cuba jahit manik sendiri tp tok bj anak je lah....nak try gak mana tau aku ada skill yg terpendam..tp entah sempat ke tidak aku x pasti lah...sbb esok baru nk pi ambik baju....
- tema baju raya: taun ni tema baju raya kitorg warna silver@kelabu sama warna umah (kebetulan sebenarnye x rancang pun)...kain kosong (ingat nak jahit manik tp x sempat..pakai jelah), En.Din nyer baju melayu biasa namanye baju melayukan so baju jelah yg dia pakai ngan seluar slack...biasalah dia mana pernah pakai bj melayu sepasang n lengkap ngan samping..adalah waktu kami nikah dulu..pastu harammmm nak pakai...
- baju jalan anak2 aku dah beli kt sogo bln lepas..malas nk pi time pose...nati En.Din hangin 1 badan sapa yg susah aku jugak..biasalah aku mmg cerewet sket bab nk pilih baju2 ni...nk yg murah n cantik..ada ker cam tu kan...

perabot raya?












* ni pn gmbr hiasa gak...tp doakan aku moga2 aku dpt beli cm gini jugak

- x adanye aku nk beli perabot baru sbb nk raya..kalu aku pakai perabot lama pun raya tetap jugak raya kan....hihihaha (ni ckp org yg x ada duit)...kalu ada yg x nk dtg umah aku sbb pakai perabot lama..ada aku kesah...

keta raya?











* jgn tertipu ngan gambar ni ya..hanya hiasan semata2..mana aku mampu nk beli keta cam gini...7 keturun pun belum mampu lg...

- bkn hanya nak beli nk pikir pun aku takut kalu pasal menatang ni...pakai je keta yg ada janji leh bawak kami sekeluarga pi mana2 aje....

giliran raya sapa taun ni?












* hah ni mmg oril punye gmbar...shj nk interframe gmbr sdiri...

-pd sesapa yg dh kawen n baru kawen..bab2 ni kena bincang lelok ngn suami...sebln belum raya..buat baik je ngan suami..patuh perintahnye...insyallah pasti akn berpihak pd kite..kalu x ikut jugak..kena guna petua lain lah pulak...aku mmg kena ikut giliran...kadang2 terbabas jugak..biasanye kalu tbabas msti bpihak pd aku...kitorg punye giliran.. taun 2010 raya aidilfitri --> Muar, raya aji --> ganu, taun 2011 raya aidilfitri --> ganu, raya aji --> Muar...biasalah kami ni jauh sorang selatan sorang pantai timur..penatlah kalu nk balik time2 tu gak...kos lagi kena pikir...time2 raya ni..mulalah pikir..napelah dulu2 tak kawen ngan org 1 negeri kan senang...myesal x ada guna dah..hihihi..time2 raya je pikir cam tue....

duit raya?











* kalu cam gini duit rayanyer ... mesti semua org nk kan..yg x sdara ngaku sdara kalu dpt duit cam gini...

- belum bkesempatan nk tukar duit raya lagi..bab2 ni aku dh mmg tiap2 taun serah je kat En.Din je pi tukar...malas nk beratur pjg kat kaunter bank...mybe taun ni duit raya pun kitorg bserdehana jugak...

sampul duit raya?















* gmbar ihsan dr internet

- cari2 je yg lama2
dulu..mybe ada yg tsimpan lagi kat dlm stor....kalu x ada mintak ihsan dr bank lah gamaknye..harap2 ada yg sudi mghulurkan simpati pada daku...

juadah tok raya?









* kalu cam gini juadahnye tok raya...x pi raya umah org pun x apa..aku pi ngadap makanan ni je..

- dok pikir lagilah..tp ada pemintaan dr Yg Dipertuan Besar nak makan kuah kacang ngan nasik himpit taun ni....kena khatam resepi masakan lah aku kali ni..mana terror masak ni....masih aku kecik dulu..kalu time raya..aku akn ditugaskan oleh mak n kakak aku tok kemas rumah, cuci langsir, mop lantai...bab masak-memasak depa yg buat...tiap2 taun tu jelah tugas aku...skrg ni sapa yg susah..aku jugak kan sbb x pandai nak masak kuah kacang, rendang dll...bkn x leh masak tp x sesedap cam masakan ibulah.....tp aku akan cuba wak kuah kacang taruk daging yg plg sedap taun ni....hahahihi..semangat ni....kalu blik umah mak mertua dh x yah pikir dh menu apa yg nk masak..biar depa yg pikir...balik kg sendiri?..x pikir jugak w'pun kadang2 depa tanya pdapat...sbb bkn aku yg masak..hihihi...rumah sendiri? yg ni aku plg x suka sbb aku yg kena pikir.....

kasut n handbeg raya?














* yg ni pun bkn aku nye gok...ni aku curik kat internet gok....

- x ada maknanye ak
u nk beli hbeg raya..pakai je yg ada janji leh masukkan make-up aku, wallet n duit raya...cuma kasut raya je aku kena beli coz kasut2 yg ada tinggi bangat...susah nati kalu nak pi semayang raya..jatuh terpeliuk akt kat sejid...naya aku....
- anak2 punye kasut raya dah settle aku beli....biasalah suami didahulukan...anak2 diutama....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan